We zijn wezen wokken

Het Onderwijsmuseum scoort een onvoldoende

 

Peinzend liep ik na het bezoek aan de vaste collectie van het Onderwijsmuseum in Dordrecht naar een café in de binnenstad. Zeker, de locatie is prima in orde: op luttele meters van het station. Het gebouw is geweldig. Het is een schitterende creatie van de architect Sybold van Ravesteyn , bekend onder andere van het oude Centraal Station in Rotterdam en van diergaarde Blijdorp.

 

Tijdens mijn bezoek bekeek ik een video over de transformatie van verzekeringskantoor via bouwval naar Onderwijsmuseum. Gezegend is het land waar je van noord naar zuid en van oost naar west wegen als zwart fluweel (Toine Heijmans) hebt. Gezegend is het land waar een gemeente als Dordrecht, dat warempel toch niet bekend staat als een gemeente met onuitputtelijke bronnen, een bouwval kan omtoveren tot een paleis voor het onderwijs.

 

Des te teleurstellender is de inhoud. Natuurlijk is het leuk om oude schoolplaten, drink-meer-melk-campagnes, verzuimbriefjes (“Beste juf, Ik hou Quinty vanmorgen thuis. Zij slaapt nog uit. Gisteravond is het laat geworden. Opa was jarig en we zijn wezen wokken. Vanmiddag komt zij weer op school. Vr. groet.”) te zien. Maar het museum zal toch niet enkel bedoeld zijn voor mensen die zich tegoed willen doen aan een stevige portie nostalgie. 

 

Hé Onderwijsmuseum, het is wel 2018. Is het niet een logische gedachte dat het museum een beeld geeft van hoe het er aan toe ging in het onderwijs vroeger en nu op een interactieve manier? Ik heb een hekel aan het begrip ‘beleving’ maar dat is precies waar het hier aan ontbreekt. Je wilt meemaken hoe het eraan toegaat in een kringgesprek, de uitleg van een staartdeling, het handhaven van de orde, een pedagogisch gesprek van de directeur met een leerling, de opkomst en ondergang van onderwijsinnovaties en ga zo maar door. Dit zou toch de plaats behoren te zijn om de avonturen te schetsen van de Middenschool, de opkomst en ondergang van de Basisvorming en de gestage daling van het beroep van onderwijzer op de statusladder.

 

Stof genoeg.

 

Dit moet veel beter en dus is het rapport niet best: gebouw 8, inhoud 3 (en nee, je mag niet met het gemiddelde rekenen). Beter je best doen, Onderwijsmuseum!